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Thursday 24 November 2022

Lost Spring : Anees Jung

 Lost Spring : Stories of Stolen Childhood --The given lesson is included in class 12th syllabus of CBSE & HBSE .



Part -I (Sometimes I find a Rupee in the Garbage)--

अनीस जंग एक प्रसिद्ध भारतीय लेखिका है जो समाज के वंचित वर्ग के अधिकारों और उनकी हालात के बारे में लिखती है। विशेष तौर पर बच्चों की समस्याओं को लेकर उन्होंने काफी लिखा है। प्रस्तुत पाठ में उन्होंने दो अलग अलग कहानियों के माध्यम से मासूम बचपन के रंगीन सपनों के बारे में लिखा है 
पहली कहानी दिल्ली से सटे सीमापुरी क्षेत्र की है जिसमे बांग्लादेश से विस्थापित कई गरीब परिवार रहते हैं जो कबाड़ और कचरा बीन कर अपनी आजीविका कमाते हैं।                                                                                      
साहब भी उन्ही परिवारों में रहने वाला एक लड़का है जो अपने दोस्तों के साथ कचरा बीनता है। उसका पूरा नाम साहब - ए -आलम है , जिसका अर्थ है - संसार का स्वामी। परन्तु वह इतना गरीब है कि अपने लिए जूते तक नहीं खरीद सकता। लेखिका कहती है कि उसके नाम के साथ यह कितनी बड़ी विडम्बना है।

साहब और उसके दोस्त हमेशा नंगे पैर रहते हैं। जब लेखिका उनसे पूछती है कि वो जूते क्यों नहीं पहनते तो वो कहते हैं कि यह हमारा रिवाज है परन्तु लेखिका को पता है कि यह गरीबी और असमर्थता छुपाने का एक बहाना मात्र है।
एक बार लेखिका ने उनसे पढाई के बारे में पूछा तो उन्होंने जवाब दिया कि यदि उनके पड़ोस में स्कूल हो तो वो भी पढ़ना चाहते हैं। लेखिका उनके पड़ोस में एक स्कूल खोलने का झूठा वादा करती है। कई दिनों बाद जब साहब उससे मिलता है और स्कूल के बारे में पूछता है तो लेखक बड़ी शर्मिंदगी महसूस करती है। इस घटना के बाद कई दिनों तक लेखिका साहब व उसके दोस्तों से नहीं मिल पाती। कई दिनों बाद वह साहब को एक चाय की दूकान पर काम करते हुए देखती है।


जब लेखिका ने उससे बात कि तो साहब ने बताया कि अब उसने कचरे बीनने का काम छोड़ दिया है और वह अब यहाँ नौकरी करता है। उसे 800 रूपए और खाना मिलता है। परन्तु लेखिका ने महसूस किया कि साहब चाय की दूकान पर काम करके खुश नहीं है। उसका लापरवाही भरा अंदाज गायब हो गया है और अब वह उदास सा दिखाई देता है।
साहब अब केवल चाय की दूकान वाले का नौकर है।  अब वह अपना स्वामी नहीं रहा ।
( Courtesy –Net content ) आभार सहित



Part -II ( I want to Drive a Car) 

दूसरी कहानी के लिए लेखिका ने फ़िरोज़ाबाद शहर का चयन किया है। फ़िरोज़ाबाद शहर कांच की रंगीन चूड़ियां बनाने के लिए प्रसिद्ध है। परन्तु इन सुन्दर व रंगीन चूड़ियों को बनाने वालों का जीवन कितना अंधकारमय और कष्टप्रद है , इसका अहसास हमें यह कहानी पढ़ने के बाद होता है।


इस कहानी में मुकेश और उसके परिवार को केंद्र में रखा गया है। मुकेश का परिवार पिछली कई पीढ़ियों से चूड़ी बनाने के पेशे में है। परन्तु मुकेश एक कार मैकेनिक बनना चाहता है। लेखिका उसकी आँखों में एक अधूरा सपना देखती है। फ़िरोजाबाद का प्रत्येक दूसरा परिवार चूड़ी बनाने का काम करता है। 
एक अनुमान के अनुसार लगभग 20000 से ज्यादा बच्चे छोटी -छोटी अँधेरी कोठरियों में उच्च तापमान की भट्ठियों के पास पूरा दिन काम करते है। इन जगहों में उचित प्रकाश व हवा की कोई व्यवस्था नहीं होती है। कांच की पोलिश से उड़ने वाली हानिकारक धुल बहुत जल्दी इनकी आँखों की रोशनी छीन लेती है।
मुकेश लेखिका को अपने घर ले जाने का आग्रह करता है। लेखिका उसके साथ कचरे से अटी पड़ी बदबूदार नालियों , तंग गलियों में से गुजरती है जहाँ वह देखती है कि किस प्रकार लोग बिना खिड़की , दरवाजों के मकानों में नारकीय जीवन जी रहें है।

Image Sym.

मुकेश के घर में उसकी दादी , उसका पिता जी ,उसका भाई व भाभी हैं। मुकेश की भाभी पूरे परिवार के लिए खाना बनाने की तैयारी कर रही है। उसके पिताजी बताते है कि कैसे पूरी उम्र कड़ी मेहनत के बावजूद , पहले एक दर्ज़ी और बाद में चूड़ी बनाने वाले के रूप में, वह न तो अपने बच्चों को भेज सका और ना ही कोई ढंग का मकान बनवा सका। उसने केवल अपने बच्चों को चूड़ी बनाने का काम सीखा दिया है। मुकेश की दादी का मानना है कि यह सब कर्मों का खेल है और विधाता के लेख कोई नहीं मिटा सकता।

Image Sym.*

लेखिका वहां सविता नाम की एक छोटी लड़की को देखती है जो बड़ी कुशलता से चूड़ी बनाने का काम कर रही है। लेखिका सोचती है कि क्या इतनी छोटी लड़की इन चूड़ियों के महत्व और पवित्रता को भी समझती है क्योंकि भारतीय जनमानस में चूड़ी सुहाग का प्रतीक होती हैं।

लेखिका वहां कुछ युवाओं से बात करती है और उन्हें प्रेरित करती है कि वो अपनी एक सहकारी समिति बनायें और बिचौलियों के बजाय अपना उत्पाद स्वयं बेचें ताकि उन्हें अपने माल की पूरी कीमत मिल सके। युवा जवाब देते है कि यदि वो ऐसा करते हैं तो स्थानीय पुलिस उन्हें पकड़ लेती है और झूठे केसों में फंसा कर प्रताड़ित करती है। इन कारीगरों का कोई संगठन व नेता भी नहीं है जो इनकी मदद कर सके। लेखिका साफ़ तौर पर यहाँ दो अलग अलग संसार महसूस करती है , एक वो जो अपने जातिगत कर्म की उलझन में बंध कर गरीबी के जाल में बुरी तरह फंसा हुआ है। और दूसरा वो जो यहाँ साहूकारों , बिचौलियों, राजनेताओं , अफसरों व पुलिस के विषैले कुचक्र में पिसा चला जा रहा। है । इनकी आने वाली पीढ़ी भी इसे ही अपनी नियति मानकर चुपचाप स्वीकार कर लेती है। 
परतु लेखिका को मुकेश की आँखों में एक हल्की सी उम्मीद की किरण दिखाई देती है। वापस आते हुए वह मुकेश से प्रश्न करती है कि क्या वह हवाई जहाज उड़ाने की भी सोचता है। मुकेश नीचे की और देखते हुए 'नहीं' में जवाब देता है " शायद  उसके सपने भी अभी जमीन से जुड़े हुए हैं। 
Courtesy –Net content  ) 
Word Meanings:-
Adolescence - किशोर अवस्था 
editor - संपादक 
columnist - स्तंभ लेखक 
excerpt - अंश 
analyses - विवेचना करना
grinding - दमनकारी
poverty - गरीबी 
traditions परंपराएं
condemn निंदा करना
exploitation - शोषण करना
expression व्यक्त करना
infer अर्थ होना 
perpetual - 
slog - 
hutments - बस्तियां
 garbage कचरा 
encounter अचानक मिल जाना  
scrounging किसी ढेर में से ढूंढ़ना 
dumps कचरे का ढेर
 neighborhood पड़ोस
 amidst बीच में 
distant  
mutters बड़बड़ाना 
glibly 
hollow थोथा, व्यर्थ 
broadly विस्तार से
 embarrassed लज्जित
 bleak 
announced घोषणा
 universe ब्रह्माण्ड 
unaware जागरूक ना होना
 represent प्रतिनिधि होना
 roam बेकार घूमना
 recognize पहचानना
 shelf अलमारी 
shuffle बेतरतीब  
excuse बहाना 
priest पुजारी
drowned  डूबना
desolation निराशा 
panting -  
ragpicker कचरा बीनने वाला 
acquaintance जान पहचान 
periphery शहर या गांव की परिधि 
metaphorically सांकेतिक रूप से 
squatters   
wilderness विचित्र भाव
structure बनावट
tarapaulin तिरपाल 
devoid वंचित 
sewage  जल की निकासी 
Textual Exercise :Lost Spring-Part I

Q1- Who was Saheb? What was his full name ?
Ans.- Saheb was a poor rag picker. He used to make his living collecting the garbage. His full name was Saheb-e –Alam. He lived in Seemapuri, New Delhi.

Q2- What is Saheb looking for in garbage dumps? Where has he come from?
Ans.- Saheb is a poor rag picker . He is looking for the ‘gold’ (money) in garbage dumps. His family has been migrated from Bangladesh in search of food.

Q3- What was the irony with Saheb?
Ans.- The full name of Saheb was Saheb-e-Alam. It means the lord of the universe. But he was too poor to buy a pair of shoes. Thus, there was an irony in his name.

Q4- What explanations does the author offer the children not wearing the footwear?
Ans.- The rag pickers are too poor to buy shoes. They remain barefooted. They explain to author that it was their custom. But author feels that it is just an excuse to hide their poverty.

Q5- What promise did the author make to Saheb?
Ans. The author made a promise to open a school in the locality. She will teach all the rag pickers.

Q6- What does garbage means for the elders and the children in Seemapuri?
Ans -Garbage is the means of survival for elders. For the children, it is something wrapped in wonder. They might come across a coin or two from it.

Q7- Does Saheb remember his native land?
Ans.- His mother used to tell him about their native land, Dhaka. They had left it a long time ago. Saheb has no memory of it.

Q8- Is Saheb happy working at tea stall? Explain.
Ans.- No, Saheb is not happy working at tea stall. He gets now 800 Rs. per month and all his meal. But he has lost his carefree looks. He is no longer his master. So, he is not happy working at tea stall.

Q9 -Describe the life and living of rag pickers in Seemapuri, Delhi.
Ans.- In Seemapuri, many poor families of rag-pickers are living in slums. These families have been migrated from Bangladesh in search of food. They used to collect garbage for their earnings. For elders, garbage is the means of survival. For children, it is something wrapped in wonder. They may come across one or two rupee coin from it.
Saheb is also living in Seemapuri with his family. His real name is Saheb-e Alam. It means the lord of universe. But he is too poor to buy a pair of shoes. When Saheb asks about opening of school, the author makes a false promise.        
Saheb has no memories of his native place. Now they are living in Seemapuri. They live in the structure of mud. No basic facility is provided to them. Thus Seemapuri is far away from Delhi, metaphorically. 
Later, Saheb has to join a tea-stall. There he gets 800 Rs. and all his meal. But he is not happy to work at tea stall . He is no longer his master now.



Textual Exercise :Lost Spring-Part-2 
Q1-Who was Mukesh? What was his aim in life ?
Ans. Mukesh belonged to a poor family of bangle maker in Firozabad. He did not want to be a bangle maker. He wanted to be his own master. His aim was to become a motor mechanic.

Q2.-What makes the city of Firozabad famous ?
Ans. Firozabad is famous for its glass bangle factory. Every other family is here engaged in making bangles. It is the center of India's glass -blowing industry.

Q3.-Mention the hazards of working in glass bangle factory ?
Ans. Behind the shining colours of bangles , there is a dark shade of the miseries of their makers also . About, more than 20000 children work in the glass bangle industry. They have to work in a very high temperature near furnaces. They work in dingy cells without air and light. They don't get any proper light to see. The powder from the polishing of bangles make them blind in an early age. Truly , their life is very miserable.

Q4.-Where does Mukesh live?
Ans. He lives in a very dirty area. The lanes are stinking. They are choked with garbage . The homes look like hovels. They have crumbling walls , wobbly doors and no window for fresh air .

Q5.-Who is Savita? What is she doing? What does the writer say about her ?
Ans. -Savita is a young girl of bangle-makers family. She is soldering pieces of glass. Her hands are moving very skillfully. The writer says that if she knows the sanctity of the bangles , she is making. Bangles are the symbol of Indian woman's suhhag.

Q6.-What forces conspire to keep the workers in bangle industry of Firozabad in poverty?
Ans. There is a tie-up of sahukars, middleman, policemen, bureaucrats and politicians in Firozabad. All these make a vicious circle . Poor and ignorant bangle makers have been trapped in it for generations. Now they have come to accept it as something natural and their destiny.

Q7 - How, in your opinion , can Mukesh realise his dream?
Ans.-  Mukesh wants to be a motor mechanic. He can realise his dream through hard work and firm determination. He will go to a garage , get proper training and learn new skills. Garage is a long way from his home. But he says that he will walk that distance to fulfill his dream.

Q8 - Why should child labour be eliminated and how?
Ans.-  Child labour is a cruel practice and also inhuman. Poverty and ignorance are responsible for this. It should be eliminated by educating the parents and improving their financial condition. The governments should take some strict action to remove this curse.

Q9- What could be some of the reasons for the migration of people from villages to cities?
Ans.-  It has been difficult to live in villages for labour class. Earnings are very small and one finds it easy to have a work in the cities. Many people come to cities for better education and better living conditions. 
Mukesh’s grandfather has lost his eyesight with the dust from polishing the bangles. After a lot of hard work, his father has made no progress in his life. He has failed to send his sons to school. The old lady in house considers it as their fate and will of God.
Q10.-What do we know about the  the family of Mukesh?   Ans:-Mukesh’s grandfather has lost his eyesight with the dust from polishing the bangles. After a lot of hard work, his father has made no progress in his life. He has failed to send his sons to school. The old lady in house considers it as their fate and will of God.
Q10- Describe the town of Firozabad and plight of workers in glass bangle industry. How is Mukesh different from his family?
Ans. -Mukesh belongs to a family of poor bangle maker in Firozabad. Firozabad is famous for its glass bangle industry. It is the center of India’s glass blowing industry. More than 20000 children are engaged in making bangles. They have to work in dingy and dark cells under a very hot temperature. Most of them lose their eyesight in an early age.
The author visits Mukesh’s home once. It is a very dirty place. The lanes are choked with dirty garbage. The houses look like hovel. They have crumbling walls, wobbly doors and no windows for fresh air and light. 
Bangle makers are debt-ridden. They are trapped into a vicious circle of sahukars , middlemen, police, politicians and bureaucrats. If they try to protest ,they are put behind the bars in false charges by police.
But Mukesh has a different aim and dream for his future. The author sees a new hope in his eyes.
He wants to be a motor mechanic. Garage is far away but he is determined to go there and get proper training. Thus he would be able to make his own path in his life.













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