Search This Blog

Sunday 11 December 2022

Keeping Quiet : Pablo Neruda

 

This poem is included in book 'Flamingo'-Main Reader for  class 12th ---both in CBSE and HBSE...
शांति और भाईचारे के सन्देश की यह  कविता प्रसिद्ध कवि पाब्लो नेरुदा Pablo Neruda (1904-1973) द्वारा लिखी गई है जिनका जन्म दक्षिण अमेरिका के देश चिली (Chile ) में हुआ था । उन्होंने अपनी पहली कविता तेरह वर्ष की आयु में लिखी। उनके बारे में यह भी प्रसिद्ध है कि लिखने के लिए  वे हरी स्याही का  प्रयोग करते थे जो उनके अनुसार शांति और खुशहाली का प्रतीक था। उन्हें  1971 में साहित्य के लिए नोबेल पुरस्कार भी मिला ।
पाब्लो नेरुदा 

प्रस्तुत कविता में उन्होंने आत्म निरीक्षण व मानव में आपसी समझ की जरुरत पर बल दिया है।  

Theme of the poem :-
1. Necessity of Quiet Introspection 
2. Creating a feeling of Mutual Understanding   among human beings.

(Introspection -आत्म निरीक्षण 
Mutual Understanding- पारस्परिक समझ  )

( इस कविता के कई गूढ़ निहितार्थ भी हैं परन्तु छात्रों को समझने की दृष्टि के लिए इसकी सरल व्याख्या ही दी गई है  ) 
Stanza -1
"Now we will count to twelve
and we will all keep still.
For once on the face of the Earth
let’s not speak in any language,
let’s stop for one second,
and not move our arms so much."

(कवि पूरी मानव जाति से आवाहन करता है कि आओ हम सब मिलकर बारह तक गिनती गिनें और इस दौरान पूरी तरह शांत होकर अपने आंतरिक विचारों की गहन समीक्षा करें। वह सबको अंतर्निरीक्षण अर्थात अपने मन के अंदर झाँकने के लिए अनुरोध करता है। बारह तक गिनती गिनने  से कवि का अभिप्राय है कि  अंतर्निरीक्षण   के लिए हमें ज्यादा  समय नहीं  लगता है  परन्तु यह हमारे लिए अनंत लाभकारी होगा। इसके लिए हमें एक पल के लिए पूरी तरह निश्चल होना होगा।अंतर्निरीक्षण के समय कोई किसी से बात नहीं करेगा और न ही किसी प्रकार की गतिविधि करेगा।  

Q1- Who is the poet of the poem , 'Keeping Quiet '?
Ans- (a) John Keats      
         (b) Kamala Das 
         (c) Pablo Neruda 
         (d) Stephen Spender 
Q2- We will count up to .........
Ans- (a) thirteen  (b) Sixty-six
         (c) hundred  (d) twelve
Q3- What does the poet tell us to do ?
Ans- (a) not to eat     
         (b) not to speak 
         (c) not to bathe
         (d) not to work
Q4-  Why does the poet ask us to count up to twelve?
Ans- (a) so that we can learn counting
         (b) so that we can increase our
            knowledge
         (c) so that we can have a time for 
          quite introspection
         (d) none of the above
Q5- The phrase' not move our arms so much' means -
       (a) to fix our arm with a solid support
       (b) to take a bed rest
       (c) not to shake hands with others
      (d) not to make any physical movement 
            while introspection

Stanza -2
"It would be an exotic moment  )
without rush, without engines,
we would all be together
in a sudden strangeness."
(exotic -अद्भुत , निराला  Strangeness -विलक्षणता  )
(कवि के अनुसार यह पल अत्यंत अद्भुत और निराला होगा। कहीं कोई भागदौड़ ,कोई हलचल नहीं होगी  ,  और ना  ही कहीं भारी भरकम मशीनों का  शोरगुल
सुनाई  देगा ।  शांति और ख़ामोशी के इस विलक्षण  पल में हम सब  स्वयं को इकठ्ठा अनुभव करेंगे। अर्थात हम सभी में  आपसी समझ विकसित होगी।  )
Q6- What has been said to be ' an exotic moment' ?
Ans-(a) The moment of getting a prize 
(b) the moment of quite introspection
(c) the moment of reading a poem  
(d) the moment of a break from work
Q7- The phrase' without engines' means--
Ans- (a) without the heavy noise of machines
(b) a perfect peace 
(c) both (a) and (b)
(d) None of the above
Q8- Who are  ' all' in this stanza ?
Ans- (a) all the workers of a factory
(b) all citizens of the world
(c) all the poets of the world
(d) all the people of Europe.

Stanza -3
"Fishermen in the cold sea
would not harm whales
and the man gathering salt
would look at his hurt hands"

(कवि अब सम्पूर्ण शांति और अंतर्निरीक्षण के बाद   संभावित  परिवर्तनों के बारे में बात करता है। वह कहता है कि इसके बाद गहरे समुद्र में गए मछुआरे व्हेल मछलियों को हानि नहीं पहुंचाएंगे अर्थात सभी व्यक्ति प्रकृति के प्रति अपनी सोच को बदलेंगे और इसका ध्यान रखेंगे।  समुद्र तट पर नमक एकत्रित करने वाले श्रमिक भी  कुछ देर के लिए अपना काम रोककर  अपने घायल हाथों को देखेंगे और  किए गए काम से संतुष्टि  अनुभव करेंगे। अर्थात सभी व्यक्ति एक पल के लिए भौतिक सम्पति एकत्रित करने के अपने सभी प्रयास रोक देंगे और अब तक किए गए परिश्रम का चिंतन करेंगे।  और यह  विचार  भी करेंगे कि  ऐसा करने में उन्होंने कितने कष्ट उठाए हैं। 
Q9- What does the poet say to the fishermen ?
Ans-(a) not to  in harm the whales in Cold Sea
(b) not to go near a whale 
(c) not to hunt the whales in winter    
(d) not to go into the sea in cold
Q10- What would the man gathering salt do ?
Ans- (a) he would count upto twelve 
(b) he would look at his hurt hands
(c) he would sleep for some time  (d) he would make a big heap of salt
Stanza -4
"Those who prepare green wars,
wars with gas, wars with fire,
victory with no survivors,
would put on clean clothes
and walk about with their
brothers
in the shade, doing nothing."

( green wars - नए युद्ध  victory -विजय survivors -जीवित बचे हुए )
 कवि के अनुसार कुछ  व्यक्ति  मानवता के विनाश के लिए नए नए युद्धों का अवसर खोजते रहते हैं और इन  युद्धों के  लिए रासायनिक  व  विनाशकारी हथियार तैयार करते रहते हैं तथा वे ऐसी जीत की कामना  करते हैं, जिस जीत के  बाद कोई जीवित नहीं बचेगा। 
परन्तु वे व्यक्ति भी शायद   इस दौरान संसार के सभी निवासियों को अपना भाई समझना शुरू कर देंगे।  वे अपने पुराने विचार त्याग कर नए विचार ग्रहण करेंगे और शांति की घनी छाया में मिलजुल कर रहेंगे और कोई भी विनाशकारी गतिविधि  नहीं करेंगे।  
Q11- What is  meant by ' green wars' by the poet ?
(a) war  with green tanks
(b) war on green lands
(c) fresh wars caused by men all over the world
(d) cold war
Q12- How are the wars fought ?
Ans- (a) with fatal gases  
(b) with weapon of firing
(c) with nuclear weapons
(d) all of the above
Q13- Such victory would -
Ans- (a) make the winner happy  (b) not leave any enemy for the winner
(c) not leave any survivors to celebrate it
(d) none of the above


Stanza -5
"What I want should not be
confused
with total inactivity.
Life is what it is about;
I want no truck with death.
If we were not so single-minded
about keeping our lives moving,
and for once could do nothing,
perhaps a huge silence
might interrupt this sadness
of never understanding ourselves
and of threatening ourselves with
death."

(Inactivity - निष्क्रियता Interrupt -बाधा उत्पन्न करना , रोकना )
( कवि अपने भाव स्पष्ट करते हुए कहता है  कि निश्चल रहने का अर्थ यह नहीं है कि हम पूरी तरह निष्क्रिय हो जाएं।वह  निष्क्रियता का समर्थन कदापि  नहीं करता है।  उसके कहने का यह अर्थ बिलकुल नहीं है।  उसकी बात का सम्बन्ध जीवन और गति से है ,न कि मृत्यु और जड़ता से। हमें दृढ निश्चित होकर जीवन की सभी क्रियाओं को करते रहना है क्योंकि जीवन गतिशीलता का ही नाम  है। 
और यदि हम ऐसा नहीं करते हैं तो पूरी मानवजाति  के लिए चिंतनीय विषय होगा। अपने आप को न समझ पाने और सदैव मृत्यु  के भय से  भयभीत होते रहने  की गंभीर उदासी को शायद एक अनंत और विशाल ख़ामोशी कम कर दे।  कवि के अनुसार अंतर्निरीक्षण के पल हमें निराशा और उदासी से बाहर निकलने में सहायक सिद्ध होंगे. 
Q14- ' total inactivity' means--
Ans-(a) total rest   
(b) laziness
(c) doing nothing       
(d) to remain quite and still for introspection
Q15- With whom does the poet want to have no dealing?
Ans- (a) with death
(b) with fishermen
(c) with weapon   
(d) with a whale
Q16- What would  interrupt our sadness ?
Ans- (a) a triumpt  
(b) a heavy noise 
(c)a huge silence 
(d) a victory celebration
Q17- How can we understand ourselves?
Ans-
(a) by reading a book
(b) by quite introspection
(c) by writing a poem 
(d) none of the above



Stanza -6
"Perhaps the Earth can teach us
as when everything seems dead
and later proves to be alive.
Now I’ll count up to twelve
and you keep quiet and I will go."

( कवि कहता है कि शायद इस बारे में केवल पृथ्वी यानि प्रकृति ही हमें अपने उदाहरण से अच्छी तरह सीखा सकती है।  शीत  ऋतु  व पतझड़ के मौसम में पूरी पृथ्वी शांत  हो जाती है और  यह बेजान प्रतीत होती है। परन्तु वसंत ऋतु  आते ही पूरी पृथ्वी एक नई  ऊर्जा और नवजीवन से  भर जाती है।   मुरझाए हुए पत्तों में भी जीवन का संचार हो जाता है।  उदासी प्रसन्नता में बदल जाती है , निराशा आशा में परिवर्तित हो जाती है।  
अब कवि अपने पाठकों से विदा लेते हुए कहता है कि वे भी अब बारह  तक गिनें अर्थात पूरी तरह शांत होकर  अंतर्निरीक्षण करें। 
Q18- Who can teach us an effective lesson ?
Ans-(a) the poet     
(b) the nature 
(c) the leaders  
(d) the winner of wars
Q19- When does everything seem dead ?
Ans- (a) in winter  (b) at night
         (c) in wars     (d) in deep sea
Q20-  How does the earth  later prove to be alive   ?
Ans- (a) when the wars are over  (b) when New Year comes
(c) when spring comes and new blossoms appear everywhere 
(d) when we count upto twelve
Answer Key
1- c  2- d 3- b 4- c 5- d 
6- b 7- c 8- b 9- a 10-b 
11- c 12-d 13-c 14- d 15- a 
16-c  17-b 18-b 19-a  20- c





Textual Exercise

Q1-What will counting up to twelve and keeping still help to achieve?
Ans. We should stop all our activities for a few moments and do quiet introspection . It will bring us peace and unity.
It will help us to restart in a fresh and better way. We will feel ourselves one and united with all others .

Q2-Do you think that the poet advocates total inactivity and death?
Ans. The poet says that the stillness and quietness should not be confused with inactivity. Inactivity is like a death and sadness but he is talking about life and happiness. This stillness and quietness will make us more refined. So he doesn't advocate inactivity and death.

Q3-What is the 'sadness'  that the poet refers to in this poem?
Ans.  It is the sadness of never understanding ourselves and a constant fear of death . Humanity is in a shadow of extreme grief due to this sadness, but the poet says that the huge silence of introspection will dispel this sadness.

Q4-What symbols from nature does the poet invoke to say that there can be  life under apparent stillness?   Or
How, according to the poet, can earth teach us?
Ans. The poet uses the symbol of earth to convey a clear message. Everything seems to be dead and inactive during winter but just  after in spring the earth proves itself full of life . The dark shade changes  into vast greenery.

Q5-What idea does Neruda want to convey in his poem ' Keeping Quiet'?   
Ans.-According to the poet, we should stop all our activities and do introspection . We have to remain quiet and still during introspection. He presents an idea to count upto twelve and start a conversation with ourselves. This exotic moment will break the sadness among us.

Q6-Discuss the theme or substance of the poem ' Keeping Quiet '.
Ans. This is an anti war poem. Fresh struggles are disturbing peace and unity of the world. Quiet introspection and mutual understanding are the best solution of this problem. We should stop all our activities for some time and think about us . It will give a strange feeling of togetherness with all other .

Q7-What does the poet says about the different kinds of war ? What alternative does he suggest?
Ans.  Wars are fought with harmful gases , explosives and fatal firearms. In case of  a nuclear war ,there would be no survivors to enjoy the victory.  This victory will demolish the whole mankind and civilization. He appeals to establish a brotherhood to live in peace .

Q8-Give a brief summary of the poem." Keeping Quiet". 
Ans. This is an anti war poem written by Pablo Neruda  . Fresh struggles are disturbing peace and unity of the world. Quiet introspection and mutual understanding are the best solution of this problem.
We should stop all our activities for some time and think about ourselves . It will give a strange feeling of togetherness with all other.
Deep symbols have been used here by the poet. The people, who start war , using fatal weapons and gases, will stop it  and get a chance to walk among their brothers in the shade of peace.  
Further the poet says that  the quietness should not be confused with inactivity. Inactivity is like a death and sadness but he is talking about life and happiness. So he doesn't advocate inactivity and death.
He says that the earth can teach us a lesson.
Everything seems to be dead and inactive during winter but just  after in spring the earth proves itself full of life . The dark shade changes  into vast greenery.


No comments:

Post a Comment

Footprints Without Feet - H. G. Wells ( 10th English Core)

  Footprints without Feet by H.G. Wells  H.G. Wells  Textual Exercise :- Q1 - Who was Griffin? Ans - Griffin was a scientist. He was very in...