Search This Blog

Thursday 14 July 2022

An Elementary School Classroom in a Slum : Stephen Spender

 




प्रसिद्ध अंग्रेजी  कवि स्टीफेन स्पैण्डर  (1909 -1995 ) अक्सर सामाजिक अन्याय , विषमताओं व वंचित वर्ग के लोगों की समस्याओं के बारे में लिखते हैं.
प्रस्तुत कविता में कवि एक निर्धन व मलिन बस्ती के प्राथमिक  स्कूल का भ्रमण करता है। वहां उन बच्चों की दीन हीन अवस्था देखकर उसका मन विद्रोह कर उठता है।  अपनी लेखनी के माध्यम से वह स्थिति का सजीव , वास्तविक व मार्मिक चित्रण  प्रस्तुत करता है।  अंत में इस समस्या के समाधान के लिए अपील भी करता है।   

बचपन में चेहरों पर चंचलता और प्रसन्नता के भाव होते है परन्तु  उन बच्चों के चेहरे पर किसी प्रकार की ताकत ,स्फूर्ति या ख़ुशी का चिह्न नहीं दिखता।  उन बच्चों  के पीले और मुरझाए हुए चेहरा देखकर ऐसा लगता है जैसे उनमे रक्त की एक भी बूँद शेष  नहीं है।

एक लम्बी सी लड़की चिंता और परेशानी के कारण सर झुकाए बैठी है।  एक पीले चेहरे वाला लड़का, जो कि कागज की तरह पतला  है,दीवार के साथ सिर टिकाए बैठा है। उसकी आँखें एक चूहे की तरह हैं।   एक अन्य लड़का,जिसके पूरे शरीर में टेढ़ी  मेढ़ी हड्डियां है और वह  पूरी तरह विकसित भी नहीं हो पाया है ,  कक्षा में बैठा है। शायद यह आनुवंशिक   रोग है जो उसे अपने पिता से विरासत में मिला है।
कम रोशनी वाली कक्षा में लेखक आखिरी बेंच पर बैठे हुए एक प्यारे से छोटे लड़के को देखता है ,जिसका ध्यान बाहर गिलहरियों के खेल में है। 


कमरे की दीवारों पर लम्बे समय से रंग रोगन नहीं हुआ है और उन में  से खट्टी  क्रीम जैसी गंध आ रही है।  एक तरफ कुछ दान दाताओं के नाम अंकित हैं। एक तरफ की  दीवार  पर महान साहित्यकार शेक्सपियर का चित्र, एक चर्च का गुम्बंद ,बादल रहित सुबह का एक चित्र , टायरॉल की फूलों की घाटी जैसे चित्र लटके हुए हैं।  एक नक्शा भी दिवार पर लगा हुआ है, जिसमें  समुद्र और संसार के अन्य प्रदेश दिखाए गए हैं।

 परन्तु कवि कहता है कि इन गरीब बच्चों का संसार इससे बिलकुल अलग है।  इन बच्चों का संसार इस खस्ता हाल स्कूल की खिड़की में से दिखाई देने वाले संसार तक ही सीमित है, जिसमे वे बच्चे केवल एक धुंधले आकाश के नीचे निराशा के कोहरे से ढकी एक अंतहीन गली को ही देख पा रहे हैं। उनके संसार में प्रसन्नता  प्रदान करने वाली कोई नदी , घाटी या अंतरीप नहीं है ,जिसका सुनहरा और झूठा वादा राजनेताओं द्वारा किया गया था । 

कवि दीवारों पर टंगी हुई  सभी चित्रों  को उन बच्चों के लिए अनुपयोगी और निरर्थक मानता है।  वह कहता है कि ये चित्र व नक़्शे आदि उन्हें कुछ सिखाने की बजाय चोरी करने के लिए प्रेरित  करेंगें।  इन बच्चों का जीवन पूरी तरह दुःख और कष्ट से भरी एक अंतहीन रात जैसा है।  इनके शरीरों  में कोई ताकत नहीं बची और इनका शरीर  कंकाल जैसा दिखाई देता है।  यहाँ कवि इन  बच्चों की तुलना पत्थरों पर पड़े हुए कांच की बोतल के टुकड़ों से करता है। बेहतर होगा कि इनके   नक्शों को बड़े बड़े काले धब्बों से भर दिया जाए क्योंकि हरा भरा संसार इनके लिए एक दुखद सपना है।

अब कवि स्कूल के निरीक्षकों , गवर्नर , अधिकारियों , सामाजिक सेवकों  तथा स्कूल में आने वाले सभी आगंतुकों  से विनती करता है कि इन बच्चों को  इनकी  दयनीय अवस्था से बाहर निकालें। इनके  जीवन में भी खुशियों के रंग भरें। कब्रों के तहखाने जैसी जिंदगी से उन्हें   बाहर निकालें ताकि वे  भी हरे भरे  खेतों की हरियाली देख सकें।  नीले आकाश के नीचे सुनहरी रेत  में चिंता मुक्त होकर खेल सकें।
 यदि सार्थक प्रयास किए जाएं तो इन बच्चों के जीवन में किताबों के सफ़ेद पन्ने और पेड़ों के हरे हरे पत्ते उपयोगी भूमिका निभा सकते है।  



अंत में कवि कहता है  कि इतिहास केवल उन लोगों का होता है जिनकी भाषा  सूर्य  के समान  होती है अर्थात जिनका वर्तमान , भविष्य और इतिहास   उज्ज्वल होता है।  इतिहास भी उन्ही राष्ट्रों का लिखा जायेगा जिनके सभी  बच्चे (नागरिक) चिंता और दुखों से मुक्त होते  हैं और वे सभी सुखों का आनंद प्राप्त करते हैं। ........

Textual Exercise :-
Poem 2: - An Elementary School Classroom in A Slum

Q1 :-What do you think is the colour of ‘sour cream’? 
Ans.--The colour of ‘sour cream’ is off-white. It seems that the walls have not been painted properly for a long time. Now the colour of the walls has been faded and emits a sour unpleasant smell. The poet has used this  expression to show the pathetic condition of classroom as well as the children sitting in that room.

Q2 :How is the world of slum children different from the world map shown on the walls?
Ans.--Their world is limited only to the window of their classroom. They have not much knowledge about the outer world. They can see only a narrow dark street under a colourless sky. Their world is far away from the open world of rivers, valleys, capes and green fields. So we can say that these pictures are in deep contrast with the world of slum children.

Q3 :-What does the poet want for the children of the slums? How can their lives be made to change?
Ans.--The poet appeals to the authorities that these children should be taken out from the slums in which they are living. Some more basic facilities should be provided to them.  He wants them to be taken to where they can fulfill their dreams. Only then their lives can be made to change.

Q4 :-What does the poet sees on the walls of the classroom?
Ans.--On the walls there are some donated objects. The walls of the classroom are decorated with the pictures of Shakespeare, world map, 
beautiful valleys a large  buildings  . There is a picture of cloudless dawn also.

Q5 :-How does the poet describe the faces of the children in the classroom?
Ans.--The poet says that the faces of the children are dull and completely lifeless. The poet doesn’t find any sign of strength and energy on their faces. These children have pale faces and untidy hair. 

Q6-How does the poet describe some of the children in the classroom?
Ans.--The poet sees a tall girl sitting with heavy head in the class. She is looking very sad. A boy, who is as thin as a paper, is also there near the wall. His eyes are like that of a rat. Another boy has twisted bones .The poet says him ‘unlucky heir of twisted bones’. In the dark room, a sweet little boy is sitting at last bench, who is looking outside at squirrels.

Q7-How does the life of children living in the slum been described?
Ans.--They live in their holes like houses, surrounded in smoke and fog. Their bones seem to peep through their skin. They don’t have better educational facilities.

Q8-Why was the map of world been said to be ‘a bad example’?
Ans--The map shows all the seas and lands of the world in a beautiful way. But the world of the children is completely different from this.Their world is far away from the open world of rivers, lands and green fields.
. So,  the map is said to be a bad example for the children. 

Q9-Why does the poet say: ‘Shakespeare is wicked’?
Ans.--It does not really mean that the famous poet is wicked. It is said for ‘his picture’ hanging on the wall of the classroom. It is useless for the children and children might be tempted to steal it away. So it is said 'wicked' by the poet.

Q10- What is the theme of this poem?
Ans.--The theme of this poem is social injustice and class inequality. Spender visits a school in a slum and he finds that the slum children are deprived of from the basic facilities. Their living conditions are miserable.  The poet appeals to authorities and society to do something good for these poor souls. Some more basic facilities should be provided to them for their progress and welfare.








     

No comments:

Post a Comment

Footprints Without Feet - H. G. Wells ( 10th English Core)

  Footprints without Feet by H.G. Wells  H.G. Wells  Textual Exercise :- Q1 - Who was Griffin? Ans - Griffin was a scientist. He was very in...